GRAFİK OLUŞTURMA

12 Aralık 2010 Pazar

GRAFİK OLUŞTURMA

Grafikler, çok sayıda verinin ve farklı veri serileri arasındaki ilişkinin anlaşılmasını kolaylaştırmak üzere sayısal veri serilerini grafiksel biçimde görüntülemek için kullanılır.

Excel'de bir grafik oluşturmak için ilk olarak bir çalışma sayfasına grafiğin sayısal verilerini girersiniz. Daha sonra (Ekle sekmesi, Grafikler grubu) kullanmak istediğiniz grafik türünü seçerek bu verileri bir grafiğe çizebilirsiniz.

Excel, verilerinizi izleyicilerinize anlamlı gelecek yollarla görüntülemenize yardımcı olacak çeşitli türde grafikler sunar. Bir grafik oluşturduğunuzda veya mevcut bir grafiği değiştirdiğinizde, çeşitli grafik türleri (örn. sütun grafik ya da pasta grafik) ve bunların alt türleri (örn. yığılmış sütun sütun grafik veya 3-B pasta grafik) arasından seçim yapabilirsiniz. Ayrıca grafiğinizde birden çok grafik türü kullanarak karma grafik de oluşturabilirsiniz.

Örnek :








Grafik öğelerini öğrenme

Bir grafikte birçok öğe vardır. Bu öğelerin bazıları varsayılan olarak görüntülenir, bazıları ise gerektiğinde eklenebilir. Grafik öğelerini grafikte başka konumlara taşıyarak, yeniden boyutlandırarak ya da biçimlerini değiştirerek görünümlerini değiştirebilirsiniz. Ayrıca görüntülemek istemediğiniz grafik öğelerini de kaldırabilirsiniz.
























.









Bir grafiği değiştirmek için şunları yapabilirsiniz:

Grafik eksenlerinin görünümünü değiştirme Eksenlerin ölçeğini belirtebilir ve görüntülenen değerler veya kategoriler arasında aralığı ayarlayabilirsiniz. Grafiğinizin okunmasını kolaylaştırmak için, bir eksene onay işaretleri ekleyebilir ve bunların görüntülenme aralıklarını belirtebilirsiniz.
Grafiğe başlıklar ve veri etiketleri ekleme Grafiğinizde görüntülenen bilgilerin netleştirilmesine yardımcı olmak için, grafik başlığı, eksen başlıkları ve veri etiketleri ekleyebilirsiniz.
Gösterge veya veri tablosu ekleme Bir göstergeyi gösterebilir veya gizleyebilir, konumunu değiştirebilir ya da gösterge girişlerini değiştirebilirsiniz. Bazı grafiklerde, grafikte sunulan gösterge anahtarlarını ve değerleri görüntüleyen bir veri tablosu da gösterebilirsiniz.
Her grafik türü için özel seçenekler uygulama Farklı grafik türleri için özel çizgiler (örn. yüksek-düşük çizgiler ve çubuklar (örn. yukarı-aşağı çubukları ve hata çubukları), ve diğer seçenekler kullanılabilir.
ALT BİLGİ VE ÜST BİLGİ EKLEMEK


Üstbilgi eklemek için, Sayfa Düzeni görünümünde "Üstbilgi eklemek için tıklatın" alanını tıklatın. Tasarım sekmesi Üstbilgi ve Altbilgi Araçları'yla birlikte Şeridin üstünde görünür.

Son bir rötuş olarak, verilerin ne hakkında olduğu konusunda okuyucuları aydınlatmak için çalışma sayfasına üstbilgi ve altbilgiler eklemeye karar verdiğinizi varsayalım.

Önce Sayfa Düzeni görünümüne geçin. Görünüm sekmesini tıklatın ve ardından Çalışma Kitabı Görünümleri grubunda Sayfa Düzeni Görünümü'nü tıklatın. (İsterseniz, pencerenin alt kısmında yer alan Görünüm araç çubuğunda ortadaki düğmeyi tıklatın.)

Sayfa Düzeni görünümde üstbilgi ve altbilgi eklemek çok kolaydır. Üstbilgi eklemek için iletişim kutusunu açmak yerine, sayfanın üst kısmında Üstbilgi eklemek için tıklatın yazan alanı tıklatmanız yeterli olur.

Bunu yaptığınızda Şeritte hemen Üstbilgi & Altbilgi Araçları ve Tasarım sekmesi belirir. Buralarda, üstbilgi ve altbilgilerle çalışmak için gereken tüm komutlar vardır. Ayrıca, Excel 2007'de yeni eklenen ve çift numaralı sayfalarla tek numaralı sayfalara ayrı üstbilgi ve altbilgi uygulanmasına olanak tanıyan bir komut daha bulunur.

Bu raporda üstbilgi için Haziran Satış Raporu yazarsınız ve işiniz biter. Çalışma sayfasını tıklattığınızda, Üstbilgi ve Altbilgi Araçları ile Tasarım sekmesi ve komutları hemen görüntüden kaldırılır (siz yeniden bunlara gerek duyana kadar). Bunları yeniden görüntülemek için Sayfa Düzeni görünümünde üstbilgi veya altbilgi alanını yeniden tıklatın.

Alıştırmada, üstbilgi ve altbilgilerle nasıl çalışacağınızı göreceksiniz

Uyarı : Ekle menüsündeki resim , küçük resim , şekliler , smart art , metin kutusu , word art , nesne , simge word ile arasında bir farklılık olmadığından dolayı excel bölümümüzde yer vermedik aynı konuların takibini kitabımızın word bölümünden yapabilmeniz mümkündür.

TEMA

Belge teması uygulayarak belgeye profesyonel ve modern bir görüntü vermek için tüm bir belgeyi hızlı ve kolay bir şekilde biçimlendirebilirsiniz. Belge teması, bir tema renkleri dizisini, tema yazı tipi dizisini (başlık ve gövde metni yazı biçimi dahil) ve tema efektleri dizisini (satırlar ve dolgu efektleri dahil) içeren bir dizi biçimlendirme seçeneğidir.

Microsoft Office Word, Excel ve PowerPoint gibi programlar bazı önceden tanımlı belge temaları sağlar; bunun yanı sıra varolan belge temalarını özelleştirerek ve özel belge teması olarak kaydederek kendi temanızı oluşturabilirsiniz. Belge temaları Office programları arasında paylaşılabilir. Böylece Office belgeleriniz aynı, tek tip görünüme sahip olur.



Kenar boşlukları : sayfamızın kenar boşluklarını ayarlayabileceğimiz bölümdür. Kenar boşluklarının yanındaki ok ‘a tıkladığınızda Office içerisinde hazır oluşturulmuş olan kenar boşlukları karşınıza gelecektir. Onlardan işinize uygun olanını tercih edebilirsiniz. Kenar boşluklarınızı kendi belirleyeceğiniz değerlerle ayarlamak istiyorsanız => kenar boşluklarına tıkla => özel kenar boşlukları komutu verebilirsiniz fakat sayfa düzeni açısından ya üst-alt | sol-sağ eşit olmalı yada 4 kenara da eşit değer vermelisiniz.

Yönlendirme : sayfanın yönünü ayarladığımız bölümdür (Yatay – Dikey )

Boyut : çalışma sayfasının kağıt boyutunun ayarlandığı bölümdür. Kağıt türleri arasında en küçük kağıt türü A5 en büyük kağıt türü ise A1 dir.

Yazdırma alanı : çalışma sayfasında sadece belirli bir bölüm yazdırılacaksa önce alan seçilir => yazdırma alanı yanındaki ok’ a tıkla => yazdırma alanını belirle komutu verilir. Yazıcı sadece yazdırma alanı olarak belirlenen bölümün çıktısını baskıya yansıtacaktır. Yazdırma işlemi bittiğinde aynı bölümden yazdırma alanını temizle komutu verilerek bu işlem sonlandırılabilir.

Başlıkları yazdır : Çalışma sayfamızdaki bir tablo örneğinde çıktı alırken başlıkların diğer sayfalarda da tekrar ettirilmesi gerekiyorsa ; Başlıkları yazdır bölümüne tıkla => karşınıza gelen alandan

Ok ile gösterilen sekmeye tıklayarak => yazdırılacak başlıkları satır ismi üzerine gelerek seçin ve tekrar ok ile gösterilen sekmeye tıklayıp tamam butonuna basın bu işlem sonucunda göreceksiniz ki ilk sayfada kullanılan başlıklar çıktıda toplam kaç sayfa var ise her birinde yazdırılmış.





HESAP MAKİNESİ TUŞLARINI KULLANARAK TOPLAMA İŞLEMİ

MİCROSOFT EXCELDE ARİTMETİKSEL İŞLEMLER


Yandaki şekilde, 50 sayısı Sütun olarak A sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.

Yandaki şekilde, 20 sayısı Sütun olarak B sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.



Şimdi ise toplama işlemini yapmak için; TOPLAM kısmında ki hücreye = (Eşittir) yazalım. Ve hücrelerin konumu yazarak araya “+” ( Topla ) işlemi yaptıralım

Toplam kısmını yapılacak işlem, A2+B2 yazılmalıdır. Daha sonra Enter yaptığımızda Toplama işlemi gerçekleşmiş olucaktır. Yanda ki Şekilde görüldüğü gibi..



HESAP MAKİNESİ TUŞLARINI KULLANARAK ÇIKARMA İŞLEMİ

Toplamda görünen 70 rakamının Sağ alt köşesindeki siyah noktadan Mouse’ un Sol tuşuna basılı olarak çek. Bu şekilde aşağıdaki hücrelere otomatik şekilde toplama işlemi gerçekleştirilecektir.



Yandaki şekilde, 50 sayısı Sütun olarak A sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.

Yandaki şekilde, 20 sayısı Sütun olarak B sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.



Şimdi ise çıkarma işlemini yapmak için; TOPLAM kısmında ki hücreye = (Eşittir) yazalım. Ve hücrelerin konumu yazarak araya “–“ ( Çıkarma ) işlemi yaptıralım.



TOPLAM kısmına yapılacak işlem, A2-B2 yazılmalıdır. Daha sonra Enter yaptığımızda Çıkarma işlemi gerçekleşmiş olucaktır. Yanda ki Şekilde görüldüğü gibi..





Toplamda görünen 30 rakamının Sağ alt köşesindeki siyah noktadan Mouse’ un Sol tuşuna basılı olarak çek. Bu şekilde aşağıdaki hücrelere otomatik şekilde toplama işlemi gerçekleştirilecektir.

ü Toplama ve Çıkarma İşlemlerine verdiğimiz Örnekler yukarıdaki gibidir. Ve bu tarzda Bölme ve Çarpma İşlemlerini de yapabilmektesiniz.

ü Bu İşlemleri yapmadan önce ( toplama-Çıkarma –Çarpma-Bölme ve formüllerde) İlk önce hücre içerisine “=” (Eşittir) işareti koyman gerekir.






KDV HESAPLARI



ÖRNEK;






ü Kdv çarpımında 0,18 veya 18% şeklinde yazılabilir.







Aşağıdaki Şekilde B sütunundaki KDV miktarını bulmak için,

Yandaki şekilde, 750 sayısı Sütun olarak A sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.

Yandaki şekilde, KDV %18 Hesaplamasını yapmak için, Sütun olarak B sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır. Yazılacak Formül ( =A2*0,18)


KDV tutarı 135 olarak çıkmıştır. 135 Rakamının Sağ alt köşesindeki siyah noktadan Mouse’ un Sol tuşuna basılı olarak çek. Bu şekilde aşağıdaki hücrelere otomatik şekilde KDV hesaplama işlemi gerçekleştirilecektir.


Aşağıdaki Şekilde C sütunundaki
KDV siz tutarı bulmak için,








Yandaki şekilde, 750 sayısı Sütun olarak A sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.

Yandaki şekilde, 135 rakamı, Sütun olarak B sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır. Yazılacak Formül, KDV siz tutar kısmına yazılacak formül ( =A2-B2) olmalıdır.



Bu şekilde KDV siz tutar hesaplanmış olur. 615 YTL

KDV siz tutar 615 olarak çıkmıştır. 615 Rakamının Sağ alt köşesindeki siyah noktadan Mouse’ un Sol tuşuna basılı olarak çek. Bu şekilde aşağıdaki hücrelere otomatik şekilde KDV siz hesaplama işlemi gerçekleştirilecektir.


Yandaki Şekilde D sütunundaki KDV li tutarını bulmak için,













Yandaki şekilde, 135 sayısı Sütun olarak B sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır.

Yandaki şekilde, 615 rakamı, Sütun olarak C sütununda satır olarak ise 2 nci satırda bulunmaktadır. Yazılacak Formül, KDV Lİ tutar kısmına yazılacak formül ( =B2+C2) olmalıdır.

Bu şekilde KDV Li tutar hesaplanmış olur. 750 YTL

KDV Li tutar 750 olarak çıkmıştır. 750 Rakamının Sağ alt köşesindeki siyah noktadan Mouse’ un Sol tuşuna basılı olarak çek. Bu şekilde aşağıdaki hücrelere otomatik şekilde KDV li hesaplama işlemi gerçekleştirilecektir.



MATEMATİKSEL FORMÜLLER

1. TOPLAMA :

a. =Topla(A1:A20) => =A1+A2+A3+…………A20

1 yorum:

mstfsrt dedi ki...

hosgeldiniz